FAQ - Vanliga frågor och svar
Här har vi listat och svarat på några vanligt förekommande frågor vi får.
Hur blir jag medlem hos er?
För att bli medlem betalar du in medlemsavgiften (för närvarande 175 kronor per år) på vårt bankgiro (5111-4809). Glöm inte att ange namn, adress (gärna även e-mailadress) samt var inbetalningnen gäller för något.
Du kan läsa mer om medlemskap här.
Vad ska jag göra om jag misstänker att ett djur far illa?
Eftersom djuren inte själva kan agera och anmäla när de far illa sätter det dem i en väldigt sårbar situation. Det är därför oerhört viktigt att alla människor håller ögonen öppna och reagerar när de misstänker att ett djur far illa.
Om du misstänker att ett djur far illa ska du i första hand kontakta länsstyrelsen i det län där djuren finns (040/044-25 23 50 eller 076-787 10 20 i Skåne). Om det är akut så kontaktar du polisen (114 14) och begär djurärende. Du kan även kontakta Djurskyddet Ängelholm-Bjäre (076-140 49 00) för råd och hjälp.
När du anmäler till länsstyrelsen eller polisen har du rätt att vara anonym.
Vad ska jag göra om jag hittar ett tamdjur utan ägare?
Om du hittar ett tamdjur utan ägare så är det bra om du lyckas fånga in det, men utsätt dig inte för några risker om djuret visar aggressivitet eller liknande.
Kontakta även polisen på telefon 114 14 och berätta var du sett djuret, det kan vara ett djur som är anmält saknat.
Om du lyckas fånga djuret så ska du överlämna det till polisen, de har skyldighet att ta hand om upphittade djur så stå på dig.
Kontakta även gärna Djurskyddet Ängelholm-Bjäre på telefon 076-140 49 00 eller via e-mail djurskyddet.aneglholm_bjare@yahoo.se då även vi blir kontaktade av djurägare som saknar sina djur.
Vad ska jag göra om mitt djur försvinner?
Om ditt djur försvinner så ska du ringa till polisen (114 14) och anmäla det försvunnet, kontakta även Djurskyddet Ängelholm-Bjäre (på telefon 076-140 49 00 eller e-mail djurskyddet.angelholm_bjare@yahoo.se).
På internet finns även en del sidor där man kan annonsera gratis efter försvunna djur (se vår länksida för förslag). Glöm inte att meddela på samtliga ställen när ditt djur är återfunnet igen så att alla efterlysningsregiser kan hållas så aktuella som möjligt.
Tryck upp affischer som du sätter upp i olika affärer och liknande, framför allt i området där ditt djur försvann.
Leta! Gå ut med jämna mellanrum i området där ditt djur försvann, där ni brukar vara etc och leta efter det. Ropa, locka med mat och godis med mera. Be folk i området att hålla ögonen öppna och kanske även hjälpa till att leta, glöm bara inte att ge dem uppgifter hur de kan nå dig.
Sätt in en annons i tidningen under Djurkategorin. Om djuret finns i närheten borde det snart hittas.
Se till att ditt djur är ID-märkt och att du är registrerad som ägare till djuret samt att dina kontaktuppgifter är aktuella om ifall ditt djur skulle försvinna. Ägaruppgifter registreras inte automatiskt alla gånger då ett djur blir ID-märkt och ett ID-nummer utan ägarregistrering hjälper inte mycket i arbetet att hitta ägaren till djuret.
Vad ska jag göra om jag hittar ett skadat djur?
Om du hittar ett skadat djur ska du ringa till polisen(om djuret lever ska du ringa 112, annars 114 14) och berätta var djuret finns så att de kan ta hand om det.
Detta gäller oavsett om det är ett tamdjur eller ett vilddjur.
Vad ska jag göra om jag hittar en övergiven djurunge?
Om du hittar en djurunge som du tror är övergiven så ta inte med dig den hem!
Djurungar som privatpersoner tror är övergivna är i de flesta fall inte det. Endast om modern har påträffas död ska man anta att djurungarna är övergivna och agera.
Det finns lagar och regler beträffande att hålla vilda djur hemma så det är inte så enkelt som att bara ta med sig djuret hem.
Har du frågor om det vilda djurlivet så kontakta Katastrofhjälp Fåglar och Vilt (.Gunvor & Kurt Berndtsson 0431-45 07 32 eller Dalagårdens Veterinärpraktik 0431-703 45)
Vad ska jag göra om jag råkar köra över ett djur?
Om du råkar köra över ett djur, oavsett vilken sort, är du skyldig att rapportera det till polisen. Märk ut olyckplatsen så exakt du kan och kontakta sen polisen (om djuret lever ska du ringa 112, annars 114 14) så fort du kan.
Kan ni ta hand om mitt djur som jag måste omplacera?
Tyvärr så har vi ingen möjlighet att ta hand om djur som måste omplaceras. Vi försöker dock hjälpa till så gott vi kan genom att förmedla kontakter mellan de som vill adoptera ett djur och de som av någon anledning måste omplacera sitt.